Neurovývojová stimulace
Program pro podporu psychomotorického vývoje a plasticity mozku: Neurovývojová stimulace, senzorická integrace, HANDLE
Neurovývojová stimulace je soubor speciálních cvičení. Metod využívajících principů NVS a senzorické integrace je více a mají různé názvy, u nás v republice tuto metodu propaguje např. speciální pedagožka a fyzioterapeutka, Mgr. Volemanová, která ji sem přivezla z Nizozemí.
NVS pomáhá tělu a mozku korigovat reflexní odezvy, které jsou na primitivnějších stupních vývoje a transformovat je do vyšších motorických dovedností řízených z mozkové kůry. Primární reflexy jsou velmi důležité pro přežití v prvních fázích vývoje dítěte, a pokud jde vše, jak má, postupně odeznívají, protože nad tělem přebírají vládu vyšší reflexy a vědomé řízení. Pokud je vývoj nějakým způsobem opožděn, nebo probíhá nestandardně, primární reflex úplně nevymizí a automaticky se manifestuje i v situacích, kdy už není úplně žádoucí. S pomocí cviků NVS lze primární reflex dostatečně utlumit a to tak, že dáme mozku příležitost jej vědomě použít.
Celý program trvá jeden školní rok, ale protože postupujeme podle toho, jak na tom dítě je a kolik reflexů potřebuje inhibovat, může se tato doba prodloužit. Někdy dochází k tomu, že když dané reflexy podráždíme, tak se na přechodnou dobu zhorší některé příznaky – např. chování, noční pomočování apod. Znamená to, že tělo začíná na tom pracovat, postupně tyto problémy odezní. Nicméně je potřebné nás o tom informovat, aby nedocházelo k přetížení nervového systému.
Kterým dětem může být NVS prospěšná?
- primární reflexy přetrvávají i u dospělých, takže můžete cvičit společně s dětmi
- děti s neurovývojovými poruchami (poruchy v okruhu autistického spektra, poruch aktivity a pozornosti apod.)
- děti s narušeným řečovým vývojem
- děti s psychomotorickými obtížemi, opožděným motorickým vývojem
- děti hypersenzitivní, úzkostné
- děti s poruchami učení
Senzorická integrace také pracuje s konceptem primárních reflexů. Zaměřuje se kromě jiného na vestibulární systém, propriocepci, smyslové vnímání. My využíváme pouze některé prvky senzorické integrace – pokud jsou obtíže dítěte komplexnější, odkazujeme na vysokoškolsky vzdělané ergoterapeuty.
HANDLE přístup si všímá známek přetížení a s dětmi pracuje velmi jemně. Já jsem tímto přístupem pouze inspirovaná, účastním se dostupných kurzů, ale nejsem HANDLE terapeut. Pokud zjistím, že by dítě z tohoto přístupu mohlo profitovat, odkazuji rodiče na vyškolené odborníky.
HANDLE (holistický přístup k neurovývoji a efektivitě učení) je neurovývojový přístup, který vychází z poznatků o plasticitě mozku a vlivu stresu na učení. Prostřednictvím organizovaného pohybu a respektujícího způsobu vzájemné interakce pomáhá organizovat nervový systém, omezit stres a podpořit proces učení v každém věku.
Nejčastěji je HANDLE přístup využíván u lidí s neurovývojovými obtížemi, které zahrnují např. poruchy autistického spektra, obtíže v učení a chování, obtíže s pamětí, pozorností a hyperaktivitou, obtíže ve vývoji řeči a v komunikaci a smyslovou přecitlivělost.